Mexikansk Salsa Verde - af tomatillo


På min rejse til Mexico for en del år siden, fik jeg en salsa verde, der både smagte himmelsk. Endelig har jeg fundet tomatillo (grønne tomater) på dåse. Jeg prøvede selv at dyrke tomatillo i min have sidste år, men uden held...

Så nu er den her....



Ingredienser
12 tomatillo
3 fed hvidløg
2 hakkede chili / må gerne være lidt stærke
1 håndfuld frisk koriander
saften af 1 lime
salt 
peber

Blend alle ingredienserne og smag eventuelt til med mere limesaft, salt og peber..

Serveres som dip til chips og som tilbehør til kødretter.



Kommentarer

  1. Hej Westberg.
    Hvor køber du tomatillos?
    Jeg opholder mig i Mexico i vinterhalvåret og savner tomatillos når jeg er i Danmark, til salsa og carne asada.
    Da det lyder til du kan lide tomatillos her er en opskrift på en salsa med avocado.
    1 stor moden avocado
    10 grønne tomatillo
    Serrano chile, eller jalapeno
    3 kviste af koriander eller mere
    1 fed hvidløg
    Salt, at smage
    Kog tomatillos og chiles i kogende vand i 5 minutter eller indtil de skifter farve. Hæld vandet fra og kom i en blender sammen med avocado, koriander, hvidløg og salt. For tynder konsistens tilsæt vand fra kogning eller mælk.
    Hvis du mangler friske chiles kan jeg sende dig nogle.
    Mvh. Henrik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik. Mange tak frie din kommentar. Jeg har endnu ikke kunnet finde friske tomatillos, så jeg har dyrket den selv. Med mindre held dog. Jeg vil helt sikkert prøve din opskrift med tomatillos på dåse fra La Constena. Jeg kan godt forstå at du tilbringer de kolde dage i Mexico. Jeg har været i Cabo. Både omgivelserne og maden var fantastisk. Vil gerne tilbage en dag. Lyder lækkert med de friske chilier. Mvh Karen

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Indstilling af ur på mit SMEG gaskomfur

Smagsfuld spansk kylling med appelsin

Tun carpaccio - verdens bedste forret