Slå et slag for lokale fødevarer

Når jeg er på ferie i "udkants Danmark" som det nu så populært hedder, så kan jeg godt savne et sted, hvor jeg kan købe ordentlige lokale fødevarer i en god kvalitet. Det er bare så kedeligt, og dyrt, at gå i de lokale supermarkeder og opdage at priserne er skruet helt i vejret og kvalitet er en by i Rusland.




Derfor vil jeg gerne slå et slag for lokale fødevarer og prøver nu at samle informationer omkring de populære sommerhusområders så som specialbutikker, gårdbutikker og vejboder. Jeg vil da meget gerne modtage jeres favoritsteder fra sommerlandet, så det kan bruges som et opslagsværk.

Der er et par krav. Fødervarerne skal helst være lokale - specielt kødet og grøntsagerne. Dyrerne skal være slagtet nær produktionsstedet, så dyrerne undgår en lang og stressende rejse til slagteriet.

Først vil jeg dog koncentere mig om Århus / Djursland-området..

Grenaa
Louises Verden  -  Birkedommergård
Robstrupsvej 2A
Voldby
8500 Grenaa
http://louisesverden.dk

Skøn gårdbutik hvor Louise sælger kød fra egen besætning af limosinekøer. Der sælges også lækre spegepølser og grillpølser. Det skal her nævnes at slagteriet Grenaa slagtehus, som Louise bruger, ligger 5 km væk fra gården, så dyrerne transporteres ikke længere end højst nødvendig. På gården kan du også opleve grise, får og mange heste.

Du kan købe lokale grøntsager, is, krydderier og flot brugskunst. Gården er helt klart et besøg værd for hele familien. Ellers tjek hjemmesiden for inspiration eller køb over nettet.

Nethandel via:
http://louisesverden.dk/produkt-kategori/landmad/


Aarhus og omegn
Gartnergården i Skødstrup ligger meget tæt på sommerhusområdet i Egå, Skæring og Løgten - gode råvarer i høj kvalitet. Mange af grøntsagerne dyrkes på egne marker og alt frugt og grønt er dyrket med omtanke.
http://www.ggaarhus.dk




Tjek også http://www.findgaardbutik.dk for andre butikker, hvor du også kan se kommende begivenheder.. Disse butikker ved jeg desværre ikke så meget om, men prøv jer frem... Du kan også hente deres app som findes til Android og Iphone



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Indstilling af ur på mit SMEG gaskomfur

Smagsfuld spansk kylling med appelsin

Tun carpaccio - verdens bedste forret