Så er opgraderingen af Kailua startet!

Vi er så glade for vores første båd. Hun er fra 1979 og trænger i den grad til en god gang rengøring og opgradering. Det første vi gjorde var at tømme for alt det sælger efterlod. Der var både fine ting imellem, men også en masse ting vi ikke vil bruge. Nu er det gennemset, vasket af og alt det vi ikke vil gøre brug er, er nu havnet på genbrugsstationen, så andre forhåbentlig får glæde af det. Vi har f. eks. beholdt de tallerkener der ikke er skåret, lidt bestik og snapsglassene. 

Der er dog lang vej endnu med hensyn til interiør og indretningen, og vi bestiller lidt hen af vejen. Til det formål har vi oprettet en "Bådkonto" i banken, så vi har overblik over udgifterne. Ellers kunne det nok godt stikke lidt af. På de følgende billederne kan I se, hvordan bådens tilstand er lige nu. Det bliver lidt sjovt med før billeder, når vi kigger tilbage næste år.






Ja, gardinerne er jeg ikke så pjattet med, så de skal hurtigt muligt skiftes ud. 

Jeg er nu halvt igennem rengøringen og det er et stort arbejde. Små kringelkroge og skæv vinkler. Men det går stødt og roligt fremad. Af større ting der skal skiftes, mens båden er på land til vinter, er hynderne. Jydsk Skum i Jægergårdsgade, Aarhus skal skifte alle hynder og ryglæn. Det bliver en større udskrivning, da det både er stof og skum som skal skiftes, men det er tiltrængt. Tror også at det vil ændre lugten på båden drastisk. Der kommer mere om dette i et senere indlæg. 

Endnu et projekt er at slippe af med lugten i båden, f.eks fra toilettet. Det har hjulpet omkring 70% at gøre rent. Først med almindelig rengøringsmiddel (miljøvenligt) og derefter vasket grundigt i Rodalon (husk at læse på flasken, hvordan Rodalon bortskaffes). Der er dog stadig noget lugt, så jeg har blandt andet stillet en gang kattekrus i en papkasse ovenpå toilettet, da kattegrus både tager noget af lugten og fugten. Når jeg har fikset dette, lover jeg at opdatere jer på, hvordan problemet løses. 

På båden har jeg også stillet et syltetøjsglas med eddike. Eddike er et effektivt middel til at fjerne lugt. Grunden til at jeg netop har valgt et syltetøjsglas er, at når vi sejler kan låget skrues på og stilles i vasken. Smart, ikk!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Indstilling af ur på mit SMEG gaskomfur

Smagsfuld spansk kylling med appelsin

Tun carpaccio - verdens bedste forret