Livsstilsændring

I en del år har jeg været klar over, at jeg skulle lægge mine kostvaner om. Jeg tog langsomt på, og da jeg er et madøre, som elsker og slapper af ved at lave mad, så har det virkelig været svært at komme i gang. Den første weekend i januar besluttede jeg mig for at tage en 3 dages detox kur (se Jason Vale detox indlægget). Det var en øjenåbner og har siden været meget bevidst om, hvad jeg spiser, da det har en stor betydning for mit velbefindende. 

Det første, som jeg har skåret fra, er sukker. Ikke at jeg ikke indtager sukker, men jeg prøver så vidt muligt at undgå det. Og jeg har indset, at sukker skal ikke bruges som belønning, bestående af en lækker kage eller en plade lys Marabou chokolade. Jeg har endnu ikke, i den sidste 1 1/2 måned, haft lyst til en sodavand og drikker hellere danskvand. 

En amerikansk undersøgelse viser, at risikoen for at dø af hjertesygdomme er mere en fordoblet, hvis en fjerdedel af dit daglige kalorieindtag kommer fra sukker, der er blevet tilsat fødevarer. Der kan været store mængder sukker tilsat i f. eks salatdressinger, yoghurt, brød og ketchup. Tænk lige over det.

Jeg har også skåret ned på indtagelse af brød, pasta og ris, men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke vil spise det. Jeg er vild med pasta. Jeg spiser bare betydelig mindre at det og erstatter hovedparten med grøntsager. Vinen er begrænset til weekenden, da alkohol virkelig er en kaloriebombe. 

Da jeg nu er så heldig, at jeg er vild med at lave mad og slapper af i køkkenet, så er det nemmere med hjemmelavet mad, at styre, hvad min kost består af. Det er ikke genneskueligt med færdigretter. Jeg kan se, hvad min daglige kost består af og vælger derfor også gode og økologiske varer. Kød, æg, mælk, ost, mel, havregryn og grøntsager er hovedsageligt økologiske. 

At stifte bekendskab med 5:2 kuren igennem Michael Mosley, har nu har lært mig, hvad kosten kan gøre ved kroppen og ens velbefindende. Min mand og jeg har 2 ugentlige fastedage (5:2). De først fastedage var ikke sjove, men nu efter et par uger, ser jeg frem de dage (mandag og torsdag), som nu er vores fastedage. Fastedag vil sige at vi indtager 500 kalorier den dag. Husk at fastedagene ikke må holdes i forlængelse af hinanden. De resterende 5 dage - spis normalt men stadig sundt.

Tjek denne video, som gjorde udslaget til min 5:2 kur, og gjorde mig opmærksom på alle de tjenester, jeg gør min krop, og hvorfor jeg skal indtage mindre portioner.


Videoen varer 1 time, men den time er givet godt ud...


Eksempel på en frokost.


Eksempel på en aftensnack.

Jeg kommer jo heller ikke udenom motion. Min. 3 ugentlige besøg i motionscenter, løbeture og gåture, har gjort, at jeg følger mig virkelig ovenpå. I de sidste mange år har jeg regelsmæssigt været til spinning og yoga, men nu styrketræner jeg også og er begyndt på cirkeltræning. 

Som Bitz iger "Luk munden og let røven" - det virker ihvertfald på mig.

Indtil nu er et blevet til en vægttab på 7 kg, men det vigtigste for mig er, at jeg er blevet sundere. Jeg bliver ikke træt midt på dagen, falder ikke i søvn på sofaen om aftenen og mine ben hæver ikke så meget op mere. Derfor tror jeg på det denne gang..

Opdateres


Kommentarer

  1. Hej

    Jeg har selv været på fastekuren siden januar 2013 hvor jeg så Eat, Fast and Live Longer og min krop har aldrig nogensinde haft det bedre og jeg har kun været syg en gang sidem og har samtidigt opnået et vægttab på 15kg.

    Der er iøvrigt intet for at holde to fastedage i træk. De fleste vælger dog at have mindst en dag imellem de to fastedag for at det ikke skal være så hårdt for kroppen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,

      Mange tak for dine kommentarer. Rart at vide at du stadig holder livsstilen efter 1 år. Det bekræfter mig i, at jeg kan leve efter 5:2 fremadrettet.

      Dog kan jeg ikke faste 2 dage i streg. Det vil være for hårdt, men at jeg har det så meget bedre på fastedage gør, at jeg nu tænker mere over, hvad og hvor meget, jeg indtager dagligt.

      Slet

Send en kommentar

Populære indlæg